Burgerlijke ongehoorzaamheid tegen de testsamenleving!
Wybren van Haga 23-04-2021
Voorzitter, in het verleden was een goede leider iemand die de juiste keuzes maakten voor zijn onderdanen. De leider woog de risico’s en de schade af en nam naar eer en geweten de beste beslissing. Hoe anders is dat nu. We noemen deze coronacrisis een gezondheidscrisis, maar feitelijk is het een bestuurscrisis waarbij incompetentie en angst met elkaar wedijveren om de eerste plaats.
Ira Helsloot* noemde dit terecht beleidsisomorfie**. En dit is het fenomeen waarbij een leider bij zijn beleid geen kosten/batenafweging maakt, maar kijkt naar de strengste landen om zich heen, dat een beetje kopieert en er voor zorgt dat hij nooit aangesproken kan worden op een risico dat hij heeft genomen. En het gevolg is dat de keuzes steeds risicomijdender worden. Dit kabinet zal daarom nooit afgerekend worden op de nevenschade van de dodelijke lockdowns, de schoolsluitingen, de avondklok en de zinloze mondkapjesplicht.
En dat is niet terecht, maar wij wachten met vertrouwen de parlementaire enquête af.
Voorzitter na anderhalf jaar schadelijk zwabber beleid waarbij de zorg niet werd opgeschaald. Het vaccinatie project ontspoorde en de samenleving al meer dan een jaar op slot zit komt de minister nu weer met een nieuw dramatisch idee. Namelijk de test samenleving. En dit idee kwam zo plotseling in hem op dat er geen tijd was om een aanbesteding te doen voor een pilot van 925 miljoen euro. Hoeveel extra ic bedden met bijbehorend personeel hadden we kunnen organiseren voor dit astronomische bedrag? En welk onderzoek is gedaan naar de wenselijkheid, de impact en de schade van een dergelijk verschrikkelijke schijnoplossing? En kunnen we dit rapport dan op korte termijn krijgen? Voorzitter wanneer heeft u minister precies besloten dat we over moeten gaan op snel testen voordat we ergens aan mogen deelnemen? Uren misleiding omdat veel mensen zich juist hebben laten vaccineren in de veronderstelling dat ze daarmee hun vrijheid zouden terugkrijgen en waarom beantwoorden de minister vorige week op mijn vraag “wie het zou gaan betalen” niet gewoon dat we de volgende dag een wetsvoorstel zouden krijgen waarin staat dat de klant €7,50 per test gaat betalen. Wist hij op dat moment al van het voorstel?
Voorzitter de PCR-test is een test die zonder aanvullend klinisch onderzoek niet kan aantonen of iemand besmet is of besmettelijk is. En naast het feit dat asymptomaten überhaupt geen risico vormen omdat ze niet besmettelijk zijn is het onzinnig om mensen zonder klachten te testen. Maar bij de antigeensneltesten is de situatie nog veel erger. Onderzoek van het LUMC naar de sneltesten van Abbott toont aan dat zelfs in een ziekenhuissetting van de mensen met klachten en een positieve PCR-test, maar liefst 40% niet gedetecteerd wordt met deze sneltest en naast de standaard vals positieve termen dus nu ook te maken met een enorm percentage vals negatieven. Er worden straks miljarden uitgegeven voor de illusie van veiligheid in de test samenleving terwijl dit technisch gezien totale onzin is en ik vraag me af waarom wordt het risico van een field lab met 10.000 mensen wel genomen en is het risico van het openen van het terras nog steeds te groot is.
Wat zijn de jaarlijkse geschatte kosten voor de samenleving als deze massa test dystopie werkelijkheid wordt en welke fysieke psychische en emotionele schade zullen onze kinderen op lopen wanneer ze een paar keer per week getest moeten worden om naar school te mogen? En aan welke toxische stoffen worden ze bij deze test eigenlijk blootgesteld?
Voorzitter dit kabinet komt met de ene schijnoplossing na de andere, en de schade is niet te overzien en dat terwijl de oplossing zo simpel is. Bescherm de kwetsbare zorg. Zorg dat de er voldoende capaciteit is in de zorg en blijft thuis als je ziek bent. Maar dit kabinet dender door op het pad van destructiviteit. En daarom doe ik een oproep aan alle Nederlanders laten we stoppen met deze gek te laten we ons gezond verstand weer gaan gebruiken laten we niet meedoen aan deze waanzin van dit kabinet. Dus laat je niet meer testen als je geen klachten hebt. Zelfs premier Rutte hier heeft verklaard dat het geen zin heeft om je te laten testen als je geen klacht hebt dus later dit goede voorbeeld volgen.
We moeten het kabinet weer onder controle krijgen en onze vrijheid terug pakken. Dus geen klachten laat je niet testen. Laten deze onzinnige test samenleving boycotten.
Dank u wel voorzitter .
*Prof. dr. I. Helsloot (Ira) (Bron)
Prof. Dr. Ira Helsloot is hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit . Ook is hij editor van het Journal of Contingencies and Crisis Management. Hij is oorspronkelijk gepromoveerd als wiskundige, maar houdt zich sinds 1994 bezig met onderzoek naar crisisbeheersing en proportioneel veiligheidsbeleid.
Hij werkte tot 2003 bij het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding laatstelijk als hoofd expertise en onderzoek.
Van 2003 tot 2007 werkte hij als directeur crisis en veiligheid bij het COT Instituut voor Veiligheids- en crisismanagement. Van 2005 tot 2008 was hij (interim) hoofd rampenbeheersing bij de regionale brandweer Amsterdam-Amstelland. Vanaf 2008 tot 2010 was hij daar lid van de korpsleiding met de portefeuille strategie en innovatie crisisbeheersing. Van 2006 tot en met 2011 was hij hoogleraar Crisisbeheersing en Fysieke veiligheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.Onderzoeksgroep
Crisislab
Belangrijke publicaties
- Helsloot, I., Scholtens, A. & Haen, J. (2020). Some observations on the troublesome implementation of risk-based inspections in the Netherlands. Safety Science, 122. doi: 10.1016/j.ssci.2019.09.030
- Helsloot, I. (2018). Hoezo zijn (on)veiligheidsbeslissingen lastig te verantwoorden? Bestuurskunde, 27 (1), 21-31. doi: 10.5553/Bk/092733872018027001003 Volledige tekst
Publicatielijsten
· Research Information Services (RIS)
Nevenfuncties
- voorzitter stichting Crisislab (01 januari 2008)
- voorzitter raad veiligheid wegtunnels gemeente Amsterdam (01 januari 2015)
- lid van de Raad van advies Wet onafhankelijke risicobeoordeling Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De Raad van advies reflecteert op de wijze waarop de NVWA risico’s beoordeelt. (01 januari 2019)
- voorzitter Stichting railAlert die spoorwerkers certificeert en de arbocatalogus beheert voor het werken op het spoor. (01 januari 2019)
- lid van de visitatiecommissie Defensie en Veiligheid (01 januari 2018)
- voorzitter van het adviespanel voor normstelling voor seismische risico’s overige mijnbouw (01 januari 2020)
** beleidsisomorfie. Dit is het fenomeen waarbij een leider bij zijn beleid geen kosten/batenafweging maakt, maar kijkt naar de strengste landen om zich heen, dat een beetje kopieert en er voor zorgt dat hij nooit aangesproken kan worden op een risico dat hij heeft genomen.”
Nederland is de angst voorbij
Wybren van Haga
Voorzitter, Nederland zit vol met dikke burgemeesters die strijden om wie zich het best aan de coronamaatregelen houdt.
Ongekozen bestuurders die met grote bogen om elkaar heen lopen en zich tooien met zo groot mogelijke mondkapjes, als pauwen in een paringsdans.
Vastberaden om de ander te laten zien hoezeer zij deugen.
Maar ondertussen hebben mensen naar de cijfers gekeken en is een enorme parallelle samenleving ontstaan van weldenkende mensen die hun normale leven weer hebben opgepakt.
Families vieren gewoon weer Pasen en studenten rennen na de avondklok als ratten door de stad, na een bezoek aan een stampvolle kelder, of een festival ergens in het bos.
Opa’s en Oma’s knuffelen hun kleinkinderen weer en winkeliers laten gewoon hun klanten binnen.
Politieagenten geven inmiddels ruiterlijk toe dat ze liever boeven vangen en Boa’s knijpen gemoedelijk een oogje dicht. Privéfeestjes zijn weer vanouds gezellig en de zorgvuldig via de staatspropaganda opgelegde angstporno lijkt te zijn uitgewerkt.
We zijn niet bang meer en we geloven de coronamodellen van het RIVM en de fabeltjes van het kabinet over de derde golf en de Britse variant niet meer.
De leugens zijn ontkracht, onwaarheden zijn ontmaskerd en het falen van dit kabinet ligt open en bloot op straat. En het bijzondere is, de politieke elite gelooft er zelf ook niet meer in. In Parijs worden, voor diezelfde mensen die het volk knechten, Coronavrij diners georganiseerd met kaviaar en champagne.
En in Nederland doen onze leiders alleen voor de camera een mondkapje op en ze vieren hun bruiloft gewoon in oude stijl. En de ministers van VWS EN J&V eten iedere week vrolijk hun buikje vol, samen met 50 burgemeesters tijdens het Veiligheidsberaad in Utrecht, waarbij gezellig gekeuveld wordt over welke vrijheidsberovingen ze nu weer aan het volk zullen opleggen. Democratisch organen mogen met meer dan 30 mensen bij elkaar komen en hebben automatisch ontheffing van de avondklok.
Maar voorzitter, het veiligheidsberaad is geen democratisch orgaan en ik hoor dan ook graag van de minister het kan dat het veiligheidsberaad met meer dan 30 personen bij elkaar komt?
En is dit elitaire diner, dat al een jaar lang wekelijks wordt gesoupeerd, nu echt in de geest van de coronamaatregelen en de offers die van alle jongeren, studenten, ouderen en ondernemers worden gevraagd?
Voorzitter, dan kort een vraag over de test samenleving, die wij op elke mogelijke manier zullen bestrijden. En gelukkig zijn er ook voldoende bedrijven zoals Monkey Town in Leeuwarden die al hebben aangeven dat ze niet mee gaan doen met deze onzin. Maar is de sociale impact van de test samenleving onderzocht? En wie gaat al die tests betalen? En hoezo wordt er 925 miljoen euro overgemaakt voor een pilot? En wat is de logica om gezonden mensen continu te testen? En waarom zou je het niet omdraaien, dat je alleen gaat testen voordat je bijvoorbeeld een verpleeghuis binnen gaat?
Voorzitter, minister de Jonge zette laatst een half miljoen Nederlanders weg als “wappies” en hij zei dat hij ons geluid in de tweede kamer gevaarlijk vindt voor de volksgezondheid. Woedend nam hij mij hier de maat na een vraag over bijwerking na vaccinaties, om vervolgens, lijdend aan statisticus*, met de staart tussen de benen te stoppen met AstraZeneca vanwege bijwerkingen, die hij eerder nog bagatelliseerde als nepnieuws. En nu komt daar het Janssen Vaccin bij.
Wat ons betreft is het prima als kwetsbaren zich vrijwillig laten vaccineren, net zoals bij de griepprik, maar het vaccineren van kerngezonde mensen die nauwelijks risico lopen is absurd. Maar de heilige graal van deze minister is het coronavaccin. Een vaccin, dat volgens de minister zo veilig is dat we mensen moeten dwingen om het te nemen. Zo veilig dat we moeten oppassen dat de vaccinatiebereidheid niet omlaag gaat. Omdat we beschermd moeten worden tegen een virus met een IFR van slechts 0,15%. Nederland is op dit moment met afstand één van de slechts functionerende landen als we kijken naar het vaccineren. Slechts 4,82% is volledig gevaccineerd terwijl Israël en Groot Brittannië bijna klaar zijn. Een blamage voor deze minister, die ons en passant wel een vaccinatie paspoort opdringt. Graag hoor ik van de minister hoe dit vaccinatiepaspoort overigens juridisch stand houdt? Deze minister gokte op de verkeerde vaccins, ontkende de bijwerken, zwabberde met betrekking tot het vaccineren en heeft tot overmaat van ramp AstraZeneca voor mensen onder de 60 jaar stopgezet omdat dit vaccin een ernstige vorm trombose kan veroorzaken. Hoe is het mogelijk dat miljoenen Janssen-vaccins in Leiden worden geproduceerd, in Baltimore worden afgevuld en Nederland het nakijken heeft? En wat vindt de minister er van dat vaccinatie met het Janssen-vaccin in de VS inmiddels weer is stopgezet? Het projectmanagement van deze minister in deze vaccinatiegate is een drama en het is onvoorstelbaar dat bij een dergelijk falen kan worden door geblunderd.
Voorzitter, de derde golf met de Britse variant blijkt opnieuw overdreven. Maar ondernemers gaan inmiddels wel massaal op de fles ondanks de karige steunpakketten. En kermisexploitanten zijn inmiddels dakloos, horecaondernemers zijn hun levenswerk kwijtgeraakt, en onze jongeren zijn levenslang getraumatiseerd door deze minister die ons land in een zinloze lockdown houdt.
Forum voor Democratie pleit al langer voor een zakenkabinet, waarin mensen minister worden met een relevante opleiding en ervaring. En we zitten nog steeds midden in een crisis. Niet door een virus maar wel door het catastrofale beleid van deze minister. Ik heb begrepen dat arts en ziekenhuisdirecteur Marcel Levi terug is uit Londen. Ik zou dus een oproep willen doen aan premier Rutte. Dit is het moment om leiderschap te tonen. Ontsla deze falende minister van VWS, bel Marcel Levi, maak hem per direct minister van VWS en laat zien dat u wel het beste voor hebt met Nederland.
Dank u wel, voorzitter.
*Een statisticus is iemand die zich (beroepshalve) bezighoudt met statistiek. Statistici zijn vaak opgeleid in de wiskunde. Statistici werken onder meer bij banken (voor berekeningen aan beleggingen en rentes), verzekeringsmaatschappijen (voor het analyseren van risico’s), pensioenfondsen en onderzoeksinstituten.
Dit gaat nu
écht veel te ver!
Wybren van Haga
Voorzitter, de verkiezingen waren een keuze tussen vrijheid en angst…Vrijheid voor jongeren, studenten en ouderen die al een jaar geen normaal leven meer hebben. Vrijheid voor ondernemers die al een jaar geen droog brood meer verdienen. En angst voor een virus dat ook volgens het RIVM vergelijkbaar is met een stevige griep.
En deze door de overheid opgelegde angst heeft zicht vertaald in allerlei onbegrijpelijke maatregelen. Terwijl de meeste besmettingen binnenshuis plaatsvinden werd ons opgedragen om binnen te blijven. Terwijl mondkapjes niet werken en zelfs leiden tot bacteriële infecties, kregen we een mondkapjesplicht. Terwijl de meeste corona patiënten op de IC overgewicht hebben, sloot de overheid de sportscholen en bleef McDonalds gewoon open. En terwijl slechts 2,9% van de besmettingen te herleiden was naar de horeca, ging de horeca dicht. Terwijl gezonde mensen onder de 70 jaar nauwelijks risico
lopen wil deze overheid heel Nederland vaccineren. En terwijl kinderen praktisch geen gevaar lopen, zijn zij slachtoffer van de schoolsluitingen de mondkapjesplicht en het testbeleid. En terwijl onze premier stelt dat een avondklok die ingaat na negen uur ‘s avonds niet werkt, worden onze islamitische landgenoten in verlegenheid gebracht, doordat zij misbruikt worden voor een uurtje later ingaan van de avondklok, om Ramadan te kunnen vieren.
Voorzitter, gelukkig hebben heel veel mensen gekozen voor vrijheid. Mensen die wel gewoon Kerst, Pesach of Ramadan willen vieren. Maar helaas kozen nog veel meer mensen voor sociale disruptie. Voor een economische implosie van het MKB en medische nevenschade die niet is te overzien. Voor een avondklok, een lockdown anderhalve meter afstand en mondkapjes. Helaas, het is niet anders, en toch gaan we door met het ontmaskeren van dit coronabeleid. Want Voorzitter als er een echt levensgevaarlijk virus zou zijn, dan zou deze minister er geen enkel probleem mee hebben om de RIVM-modellen openbaar te maken. En daarom mijn vraag, die ik al een aantal keer eerder heb gesteld, en waarover op 24 februari een motie is aangenomen van de heer Kuzu en mijzelf: “Wanneer krijgen we die modellen?” En dan bedoel ik de programmatuur en niet een verwijzing naar een of ander artikel of hetgeen nu op de site van het RIVM staat. Het vertrouwen in de overheid zou daarmee gediend zijn. Het is tenslotte niet uit te leggen dat de modellen voorspelden dat er nu 1700 mensen op de IC zouden liggen en dat we dat alleen met een avondklok hebben weten te voorkomen? Voorzitter, de avondklok wordt ingehaald door de zomertijd. Mensen gaan weer naar buiten en willen gewoon een terrasje kunnen pakken. En ik hoor onze premier al sputteren. “Ja, dat wil ik ook wel, maar het virus wil het niet”. Voorzitter ik hoor graag van de premier hoeveel besmettingen er te herleiden waren naar de terrassen. Is er überhaupt onderzoek naar gedaan?
En is het een optie om de horeca, die door dit kabinet om zeep wordt geholpen te helpen door in elk geval de terrassen weer open te gooien? De horeca is nu al heel erg lang dicht. Als u allemaal een jaar geen salaris had gehad, dan had u wellicht meer compassie gehad. Voorzitter, dan nog een heel principieel punt, namelijk de vrijheid om te demonstreren. Wat ons betreft gaat het machtsvertoon van onder andere de burgemeester in Den Haag en Amsterdam veel te ver. Vreedzame demonstranten worden door de Mobiele eenheid in elkaar geknuppeld en onze rechtsstaat wordt met voeten getreden. Als je je hoofd boven het Malieveld uitsteekt dan wordt hij er onmiddellijk afgehakt! Is de premier het met mij eens dat dit op zijn
minst zorgelijk is? En waarom wordt hier eigenlijk zo hard tegen opgetreden? En welk risico wordt hier gemitigeerd? U heeft zelf de filmpjes gezien. Vind u
echt dat dit nog iets met de bestrijding van COVID-19 te maken heeft? Voorzitter, de verkiezingsuitslag is een feit, en ik sta hier strijdbaarder dan ooit 500000 vrijheidsstrijders hebben op Forum voor Democratie gestemd en dat is een enorme steun in de rug. 500000 mensen die “het nieuwe normaal” afwijzen. Die niets moeten hebben van BUILD BACK BETTER. Die niets moeten hebben van al die supranationale onzin van ongekozen deugers die ons in 2030 willen veranderen in hersenloze lemmingen. Volgzaam in het verlies van individuele vrijheid ingeruild voor collectieve gevangenschap.
Dank u wel, voorzitter


Breed coronadebat moet alternatieve maatregelen bespreekbaar maken
Klaas Broekhuizen Maarten van Poll 1 feb Bron: https://fd.nl/
In het kort
Ø Medici willen een breed, maatschappelijk debat over de gevolgen van coronamaatregelen.
Ø De belangen van kinderen en patiënten met andere ziekten moeten gewogen worden.
Ø Dat geldt ook voor economische belangen en de positie van ondernemers.
Ø De coronamaatregelen moeten soepeler.
o Als dat leidt tot overbelasting van de intensive-careafdelingen, dan moeten er keuzes gemaakt worden, bijvoorbeeld over wie opgenomen wordt en wie niet.
Deze oproep, van vier ic-artsen in NRC Handelsblad, lijkt een volgende stap in de verbreding van de discussie over de aanpak van de pandemie.
Op zichzelf is de stellingname niet nieuw, zelfs niet binnen het intensivistengilde, maar de oproep maakt nu wel iets los.
Hugo Touw van het Radboud UMC, een van de vier auteurs, duidde het artikel maandag op Radio 1. ‘Wij willen het debat breder trekken dan de muren van de IC en van het ziekenhuis. Wij willen nog steeds iedereen helpen, wij willen de lockdown niet weg, maar het kan op enkele punten wellicht iets soepeler.’
Dat is nog een vrij behoudende benadering.
Aanvankelijk ging het kabinet voor een ‘slimme lockdown’ waarbij de economie zo veel mogelijk ontzien moest worden.
Groepsimmuniteit naar Zweeds model leek even het doel.
Daarna verschoof het accent al snel naar het voorkomen van overbelasting van de zorg en behoud van zoveel mogelijk mensenlevens.
Maar in zijn laatste advies, het eerste na de avondklokrellen, erkent het Outbreak
Management Team ‘dat er op grond van diverse maatschappelijke afwegingen dringend ruimte gewenst is voor perspectief en enige versoepeling’ — ondanks het feit dat de epidemiologische situatie ‘zeer kwetsbaar’ geacht wordt vanwege de besmettelijke Britse variant.
Maatschappelijke effecten wegen dus mee in het advies van het door artsen bevolkte team.
Dat is een goede ontwikkeling, vindt Barbara Baarsma, hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam.
‘Dat er nu ruimte ontstaat voor een open gesprek betekent ook dat we het beleid rijker kunnen maken, met lagere nevenschade en minder sterfgevallen.
Het ging heel lang alleen maar over corona, terwijl de middellange- en langetermijneffecten waarschijnlijk veel groter zijn dan de gezondheidsbaten van preventie van nieuwe coronagevallen. Wel moet het OMT worden omgevormd tot een Herstel Management Team als er bredere adviezen worden gegeven.’
Als eerste stap gaan de basisscholen over een week weer open.
Het lijkt erop dat de avondklok na deze week weer verdwijnt, en dat winkels afhaalloketten mogen openen.
De Denktank Coronacrisis van de Sociaal Economische Raad vroeg maandag aandacht voor het herstel na de pandemie.
Een gunstig neveneffect van het maken van toekomstplannen is dat de plannenmakerij alleen al mensen het zo gewenste perspectief biedt, zei SER-voorzitter Mariëtte Hamer.
Ethische vraagstukken
Keuzes maken bij ic-opnames is zeer gevoelig, maar gebeurt in feite al, zegt Martine de Vries, Hoogleraar normatieve aspecten van de geneeskunde in Leiden. ‘Het interessante van een bredere blik is dat medisch-ethische vraagstukken dan niet meer medisch-ethisch zijn, maar gewoon ethisch.’
De discussie wordt er daarmee niet bepaald eenvoudiger op, onderkent de kinderarts. ‘Het is op zichzelf wel begrijpelijk dat we heel beperkt gericht zijn geweest op acute medische zorg. Dat is meetbaar, grijpbaar, en de dokter heeft van oudsher veel overwicht. Het is veel moeilijker om dat te wegen tegen psychische schade bij kinderen en jongeren, of economische aspecten. Maar ik ben ervan overtuigd dat we het beter kunnen kwantificeren dan nu het geval is.’
Publieke druk
Beleidsmakers zullen te maken krijgen met meer publieke druk, denkt De Vries. ‘Als je de deur opent voor bredere afwegingen, zal blijken hoeveel groepen überhaupt nog geen stem hebben gehad. En dan wordt het ingewikkeld. Ik ben er groot voorstander van dat de mensen met de meeste kennis van zaken het beleid bepalen. Maar het totale gebrek aan mensen van buiten de acute medische zorg, dat is echt een misser geweest.’
De ic-artsen die het opiniestuk plaatsten, maken zich nog steeds grote zorgen over de druk op hun afdelingen. Toch pleitte ook intensivistenvoorman Diederik Gommers dit weekend in een podcast van Radio 1 voor een breed debat. ‘Laat mensen zien dat je met elkaar spreekt en dat je probeert consensus te bereiken. Mensen missen de achtergrond waarom we doen wat we doen. Als je het aandacht geeft, krijg je veel meer bijval.’
Epidemioloog Amrish Baidjoe, lid van het zogenoemde Red Team dat reflecteert op het coronabeleid van de overheid, juicht een bredere discussie toe. ‘Maar dan moeten we wel een duidelijk doel stellen, en vervolgens genuanceerd de consequenties van dat beleid bespreken. Alles is nu een tegenstelling geworden — en dat helpt niet.’
Originele link van het artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1372492/breed-debat-moet-alternatieve-coronamaatregelen-bespreekbaar-maken?utm_medium=social&utm_source=app&utm_campaign=SHR_ARTT_20210202&utm_content=economie-politiek&utm_term=app-android






Waarom de avondklok een
verschrikkelijk slecht idee is
Wybren van Haga
Voorzitter, in 1980 las ik
voor het eerst boeken over dystopische en absurdistische samenlevingen. ‘Brave
New World’ van Aldous Huxley en natuurlijk ‘1984’ van George Orwell. In
die tijd was ik in de veronderstelling dat het onmogelijk zou zijn dat er ook
maar iets van zou uitkomen. Het jaar 1984 passeerde en we leefden nog in
vrijheid, zonder een megalomane, allesbepalende overheid.
Onlangs heb ik ‘1984’ nog eens nagelezen en
tot mijn schrik moet ik constateren dat we niet ver verwijderd zijn van het
horrorscenario dat hierin geschetst wordt. Newspeak is normaal geworden. Het
Ministerie van Waarheid draait op volle toeren en de staatspropaganda wordt
niet meer tegengesproken. Demonstreren mag nog steeds, maar alleen als het een
onderwerp betreft dat de bekoring heeft van de overheid. En de almachtige
overheid zorgt voor ons.
Maar wel zodanig dat we steeds minder vrij zijn. In
een klein jaar zijn we van een gezellig en vrijzinnig volk veranderd in een
angstige groep mensen die geen handen meer schudt, elkaar niet meer knuffelt en
met volstrekt zinloze mondkapjes rondloopt. We hebben gewillig geaccepteerd dat
de overheid ons een lockdown heeft opgelegd, waardoor middenstanders en ZZP’ers
failliet gaan. Niemand kwam in opstand…
En dat alles voor een virus dat vergelijkbaar is
met een stevige griep.
En vanwege een kabinet dat niet in staat is om het
aantal IC-bedden op te schalen.
Nu legt dit demissionaire kabinet ons een avondklok
op. En nog steeds komen we niet in opstand. En steeds meer raken we onze
vrijheid kwijt.
Ik begrijp dat linkse partijen dit allemaal best
vinden. Ik heb met eigen ogen gezien hoe het ging in Oost-Duitsland, in
Rusland, in China en in Cuba. En ik kan u vertellen dat het een hel is. De
socialistische heilstaat leidt niet tot collectief geluk. Integendeel. Maar wat
mij misschien nog wel het meest verbaast is er liberale partijen vóór een
avondklok zijn. Hoe bestaat het dat een liberale partij kan instemmen met zo’n
desastreuze maatregel?
Voorzitter, een avondklok is een inperking van onze
vrijheid die voor Forum voor Democratie veel te ver gaat. Deze maatregel is
disproportioneel, niet effectief en de nevenschade is opnieuw zeer groot.
Ten eerste is er geen enkele onderbouwing die een
avondklok rechtvaardigt. Of kan de minister alsnog een onderbouwing geven? Ten
tweede leidt het verder opsluiten van de mensen tot ziekte, depressie,
obesitas, kindermishandeling, faillissementen en soms zelfs tot zelfmoord. De
overheid traumatiseert hiermee een hele generatie.
En hoe ziet de minister deze dictatoriale maatregel
voor zich in de praktijk? De meeste mensen komen thuis van hun werk, gaan
daarna eten met hun gezin, en hebben daarna nog allerlei verplichtingen. Dat
varieert van onofficiële mantelzorg, de hond uitlaten, nog even wat doen op het
bedrijf of het verzorgen van bijvoorbeeld een paard.
Hoe gaat de minister hiermee om? En begrijpt de
minister dat slimme jongeren gewoon om half negen afspreken en dan gewoon bij
elkaar blijven slapen?
Ten derde blijft het vreemd dat de overheid haar
ogen sluit voor oplossingen. Medicijnen zoals Hydroxychloroquine en Ivermectine
worden genegeerd, evenals zaken zoals preventie, meer sporten en betere
ventilatie.
En dat alles vanwege de zogenaamde ‘Engelse
mutatie’, die wel besmettelijker lijkt, maar niet virulenter is.
1.
Maar de piek in de Londense ziekenhuizen correleert precies met
Kerstmis.
2.
En de bezetting van de IC’s in Londen is nu lager dan in januari
vorig jaar.
3.
Het probleem daar lijkt te komen, doordat Engelse
verpleegkundigen minder inzetbaar zijn, doordat ze bij een positieve PCR-test
verplicht thuis moeten blijven, waardoor de arbeidsproductiviteit daalt.
4.
En het aantal positieve PCR-tests in Engeland daalt overigens
alweer in hoog tempo.
Mijn vraag aan de minister is de volgende: heeft u
deze zaken meegenomen bij het besluit om een avondklok op te leggen? En heeft u
nu wél de nevenschade in kaart gebracht en afgewogen tegen de eventuele
voordelen?
Voorzitter, laten we zo snel mogelijk weer terug
gaan naar het normale leven. Een avondklok is voor Forum voor Democratie
volstrekt onacceptabel, evenals al die andere bizarre coronamaatregelen overigens.
Laten we beleid maken dat gestoeld is op oplossingen die wél werken, die minder
schadelijk zijn en laten we accepteren dat de dood bij het leven hoort.
Dus stop met al die bangmakerij en laat Nederland
weer vrij!
Dank
u wel.